Beëindigen dienstverlening Kerktelefoon

Het zat er al langere tijd aan te komen maar Ziggo beëindigd de dienstverlening voor analoge aansluitingen van de Kerktelefoon per 15 maart 2021. Wat heeft dit voor gevolgen?

• De traditionele Kerktelefoonkastjes worden hierdoor onbruikbaar.
  • Kerktelefoon uitzendingen zijn alleen nog digitaal (via internet) te ontvangen.

Hoe nu verder?

Er zijn meerdere mogelijkheden om de kerkdiensten te beluisteren of te bekijken, maar al deze mogelijkheden zijn afhankelijk van internet. Zonder een internetverbinding is het dus niet meer mogelijk om thuis diensten te beluisteren!

Overzicht van de mogelijkheden:

1. Bekijken van de diensten op computer of tablet via de Livestream op YouTube. De link is te vinden op de site:

www.hervormdegemeenteurk.nl.

2. Beluisteren van de diensten via de site van Kerkomroep.nl:

www.kerkomroep.nl

3. Op mobiel of tablet is het handig om de app te gebruiken. De Kerkomroep app kunt u rechtstreeks vanuit de Play Store (Android) of de App Store (Apple) installeren op uw apparatuur. Start op uw apparaat de Play Store of de App Store en zoek op de term “Kerkomroep”. U kunt vervolgens de Kerkomroep app installeren.

4. Beluisteren via webradio (internetradio). In de webradio kunnen verschillende kanalen voorgeprogrammeerd worden. Uw diaconie kan hierbij ondersteunen. Dit kan een optie zijn voor ouderen die slecht uit de voeten kunnen met computer en/of internet. Let op! Ook voor deze webradio is dus wel een internetverbinding nodig.

Ik heb geen internet. Wat nu?

Helaas is het beluisteren van de diensten zonder internet niet meer mogelijk. Wellicht heeft u familie of kennissen die beschikken over internet, bijvoorbeeld op de mobiele telefoon. Misschien willen deze met u samen de dienst beluisteren. Misschien beschikken uw buren over WiFi (draadloos internet) en mag u in overleg gebruik maken van hun verbinding. Anders is het nodig om een internet abonnement af te sluiten. Hiervoor zijn 2 opties:

1. Internet via de vaste lijn (KPN of Ziggo). Deze internetabonnementen (onbeperkt internet) zijn vaak in combinatie met televisie en vaste telefoon. Kosten hiervoor lopen al snel op naar enkele tientallen euro’s per maand. U heeft een computer, tablet of mobiele telefoon nodig om de uitzendingen te kunnen bekijken of beluisteren.

2. Internetabonnement via mobiele tele-foon. Deze abonnementen zijn al beschikbaar voor minder dan €10 per maand. Goedkopere abonnementen hebben geen onbeperkt internet en zijn geschikt als u alleen wilt luisteren. U heeft een mobiele telefoon nodig om de diensten te beluisteren.

Inmiddels hebben wij geprobeerd met iedereen persoonlijk contact op te nemen. Het is erg vervelend voor de luisteraars die gewent waren aan het gebruiksgemak van de Kerktelefoonkastjes. Hopelijk kan ook de naaste familie hierin bijspringen en ondersteunen. De jongere generatie is meestal goed thuis op internet. Mochten wij u, of uw vader, moeder, bébé of bessien gemist hebben, of zijn er nog vragen neemt u dan alstublieft contact op met de Diaconie.

Als Diaconie vinden wij het belangrijk dat alle gemeenteleden in de gelegenheid zijn om de diensten te kunnen volgen. Mochten de abonnementskosten of bijvoorbeeld de kosten voor aanschaf van een mobiele telefoon of tablet een probleem zijn, dan kunnen wij u hierin vanzelfsprekend tegemoet komen. Aarzel niet om dit bij ons aan te geven.

Namens het College van Diakenen,

Jan Schraal 06 5140 1672