Africa update

Ds. Kathleen stuurde dezer dagen een brief met blij makende mededelingen. Na een jaar is eindelijk de officiële goedkeuring van de overheid gekomen voor de nieuwe onderkomens van de crèche en dat geeft weer moed. De leidster heeft een duidelijk naambord opgehangen bij de ingang zodat iedere voorbijganger het weten zal. De foto laat het ook ons zien. Het heeft hen bemoedigd dat onze collecte begin deze maand ruim duizend euro heeft opgebracht: een gedeelte is voor hen zodat zij voor de crèche meubels en ook materiaal voor de kinderen ter voorbereiding van hun gaan naar de ‘grote’ school kunnen aanschaffen.

Het gaat ook weer beter met de gemeente. De predikant is in december getrouwd met een blanke jongeman en samen geven ze de gemeente nieuwe impulsen. Ouderling Ndileka vertelt dat het kerkbezoek aantrekt en dat ook jongeren nu aanschuiven.

Het leven wordt er trouwens daar niet gemakkelijker op. Ds. Kathleen gaat geregeld daarheen om eten te brengen en andere benodigdheden. Zij heeft in de auto een verbinding met een bewakingsorganisatie. We maakten het een keer mee dat na het binnenrijden van Khayelitsha de telefoon ging: mevrouw, u is uit ons systeem verdwenen. Is er wat gebeurt? Nee, kon zij zeggen, we hebben geen problemen maar we melden ons wanneer er iets gebeurt. Gelukkig hebben wij al die keren dat we daarheen gingen nooit iets gemerkt maar een jaar geleden bij de opening van de nieuwe crèche was wel de politie aanwezig buiten! Nu vertelde ds. Kathleen dat in februari twee keer Ndileka meedeelde dat het niet vertrouwd was om te komen. Er werd besloten om op de parkeerplaats van het vliegveld niet ver daar vandaan de benodigdheden over te laden.

Wanneer u daarover iets wilt zien op uw TV: Netflex heeft een paar documentaires over Zuid-Afrika waarvan in ieder geval twee heel interessant zijn; de ene gaat over jeugdbendes in Khayelitsha: 13 en 14 jarigen die elkaar met messen en schroevendraaiers te lijf gaan. De slachtoffers worden opgevangen in hospitalen maar zijn de volgende avond weer aanwezig – op weg naar het ‘grotere’ werk van criminaliteit. Wat een geweldig iets wanneer via crèche en school jongeren een andere weg wordt gewezen. We mogen de Here danken dat wij hieraan een bijdrage mogen leveren.

G. Bos